Alevi gençler birlesti
Alevi gençler bir ilki gerçeklestirdi. Türkiye toplumunun en örgütlü kesimi olan Aleviler, bugüne kadar gençlik dernekleri olsa da bunlari bir çati altinda toplama girisimleri hep sonuçsuz kalmis ve dernekler yerellikten kurtulamamisti.
Geçtigimiz günlerde bir araya gelen Alevi gençleri, Alevi Gençlik Hareketi adiyla bir platform kurdu. Istanbul’da faaliyet gösteren Alevi kurumlarin bünyesinde yer alan gençlerin kurdugu Alevi Gençlik Hareketi, sonraki günlerde de Garip Dede Dergahi’nda görkemli bir Birlik Cemi düzenledi. Söz konusu platformda es baskanlik sistemi var. Alevi Gençlik Hareketi‘nin Esbaskanlari Arzu Simsek ve Taylan Cirit. NOKTA’ya konusan Alevi Gençlik Hareketi Esbaskani Taylan Cirit, Alevilik inancina, kültürüne ve felsefesine sahip çikacaklarini vurguluyor.
“AYAGIMIZI YERE SAGLAM BASIYORUZ”
Esbaskan Taylan Cirit, Sivas’in Kangal ilçesinden. O hem Çekmeköy Cemevi’nde hem de Haci Bektas Veli Kültür Vakfi’nda aktivist. Alevi Gençlik Hareketi’nin çikis hikayesini anlatan Cirit, “Geçmiste çesitli illerde bu tür girisimler oldu. Ancak basarisiz oldu. Özellikle genç Aleviler tarafindan bir kurum altinda toplanma girisimleri pek saglikli sonuçlar dogurmadi. Biraz kendi mintikalarinda kisirlastilar. Biz, Garip Dede Dergahi’nda Alevi gençlerini bir kahvaltiya çagirdik. Bu toplantiya Istanbul’daki hemen hemen bütün Alevi gençlik dernekleri katildi. Orada böyle bir fikir ortaya atildi. Bizde eski tecrübesizlikleri arastirarak bu platformu kurduk. Adini Alevi Gençlik Hareketi olarak koyduk. Bu platformun içerisinde Pir Sultan Abdal Kültür Dernekleri, Cem Vakfi, Haci Bektas Yardim ve Kültür Vakfi, Alevi Kültür Dernekleri, Alevi Vakiflar Federasyonu ve dergahlar da bulunuyor. Tam anlamiyla olmasa bile artik ayagimizi yere saglam basabiliyoruz diyebiliriz” diyor.
ALEVI MISIN DIYE SORMUYORUZ
Alevi Gençlik Hareketi’ne Alevi olmayanlarin da girebilecegini belirten Cirit “Biz insanlarin kimliklerine ve inançlarina bakmiyoruz. Konustugumuz sey Alevi toplumunun sorunlari ve istikbali. Ama hasbihal ettigimiz insanlara ‘Alevi misin?’ diye sormuyoruz. Bizim örgütlenme yolumuz Cemevi, Alevi Gençlik Dernekleri ve dergahlar. Alevi Gençlik Hareketi, bir mekani ve merkezi olan bir hareket degil. Yani her Cemevi bizim genel merkezimizdir. Dolayisiyla bir Sünni, bir Mevali, bir Hristiyan ya da ateist çikip, ‘Ya kardesim ben bu inanci benimsemiyorum ama seviyorum. Alevi halkiyla omuz omuza mücadele etmek istiyorum’ derse, dergahlarda ve Cemevi’nde bulunursa Alevi Gençlik Hareketi’nin bir parçasi olmus olur. Bunlari ilkelerimizde zaten açikladik. Biz sadece Alevi halki için degil tüm mazlumlar, kadim inançlar için bu mücadeleyi veriyoruz. Kendimizi Keldanilerden, Ezidilerden, Ermenilerden, Süryanilerden ayri gördügümüz yok. Hangi partiden ya da hangi dernekten oldugu bizim için fark etmez. Sonuçta Aleviler birbirinden farkli pek çok parti veya harekette bulunuyor zaten” diyor.
“ALEVI ÖGRETISINDE ESBASKANLIK VAR”
Esbaskanlik sistemini neden tercih etttiklerini anlatan Cirit, “Esbaskanlik sistemini talep edildigi için seçtik. Kanaat bu sekilde gelisti. Bu kanaatin arkasinda hem Alevi ögretisinin hem de demokrat perspektif yattigi için esbaskanligi dogru bulduk. Diger esbaskanimiz Arzu Simsek. Arzu Simsek ayni zamanda Garip Dede Dergahi’nda da es baskanlik yapiyor. Biz, Alevi kültürünü yansitan bir hareketiz. Atama ile ya da üstünkörü seçilme ile bir yere gelmedik. Bugün cemevlerinde veya dergahlarda kadinin yeri neyse Alevi Gençlik Hareketi’ndeki yeri de odur. Biz pozitif ayrimcilik yapmadik. Çünkü komitelerimizde kadin arkadaslarimiz en az erkekler kadar samimi ve iyi bir sekilde çalisiyorlar” diye konusuyor.
“ALEVILERIN ÜÇ MESELESI VAR…”
Alevi Gençlik Hareketi’nin hedeflerini anlatan Cirit, bunlari üç baslik altinda siraliyor. Cirit, ” Alevilerin bugün 3 tane meselesi var: inançsal, siyasal ve toplumsal görev.
Birinci mesele inançsal meseledir. Alevilerin kendi öz talepleridir bunlar. Cemevlerinin yasal statüsü, esit yurttaslik hakki, laiklik ve bilimsel egitim talepleri, Diyanet Isleri’nin kaldirilmasi, dergahlarinin iade edilmesi,, anadilde egitim gibi çesitli talepleri devlet henüz masaya yatirmis degil. Devlet, göstermelik yapilan çalistaylara ragmen bunlari henüz masaya yatirmadi. Zaten bu saatten sonra bana göre bu devletle tartisacak bir sey de yoktur. Alevilerin, Aleviligi ögrenecek durumlari yoktur. Devletin Aleviligi tanimlamaktan vazgeçip tanimasi gerekmektedir. Aleviligi diline pelesenk ettikleri günden beri sürekli Aleviligi kendince tarif etme ve tanimlama pesinde olan devlet, artik bundan vazgeçmelidir. Bu son derece riyakar ve inciticidir.
Ikinci mesele siyasal meseledir. Mesela Garip Dede Dergahi’nda yaptigimiz en son Birlik Cemi’nde dahi polis gelip, ‘Kendi güvenliginizi alin. Bir sey olursa haber verirsiniz’ dedi ve gitti. Bunu her cemde yasiyoruz. Cemevi avlularinda insanlarimizin öldürülmesi, Alevilerin fislenmesi, her toplumsal olayda devletin özellikle Alevi kesimine vurgu yapmasi ve suçlamasi, bir siyasi parti liderinin Alevi kimliginden dolayi binlerce insana yuhalatilmasi… Bunlarin hepsi Alevilerin nazarinda devlete güven kalmadiginin ispatidir. Dolayisiyla yaptigimiz etkinliklerde kendi güvenligimizi aliyoruz. Ilerde nasil bir yere evrilir? Bunu zaman gösterecek. Ama suan her etkinligimizde ilk sorulan soru güvenlik önlemleridir.
Son olarak toplumsal, topluma yönelik görevimiz var. Topluma yönelik görev ne demek? Yasadigimiz topraklarda toplumun ne gibi sorunlari var? Artik ekonomik, issizlik ve çevre sorunlarini geçtik. Bilhassa can pazarinin yasandigi bir yerdeyiz. Burada Alevi gençligine çok is düsüyor. Aleviler geçmisten beri görevlerini yerine getirmislerdir. Alevilerin bugün de geçmisine layik bir sekilde bunu yapacaklarina inaniyorum. Simdi egitimsel, akademik ve toplumsal alanlarda kendimizi gösterme zamanidir.” diyor.
HAREKETIN SIYASI DURUSU NE?
Alevi Gençlik Hareketi içinde yer alan Alevi gençlerin dünyaya farkli baktigini ancak temel meselelerde ayni mücadeleyi verdiklerini ifade eden Cirit, “Bir insan, Alevi oldugunu iddia ediyorsa bu cografyada yapilan zulümlere sessiz kalamaz. Alevileri katleden, Alevilerle ayni sofrayi ve cografyayi paylasip ancak Alevilere zulmeden iktidara yakin duruyorsa bu insan Alevi degildir. Bize göre insan olmanin onuru ve siniri neyse, Aleviligin kistaslari da odur. Biz onun üzerinden sinir koyuyoruz. Ayrim yapmiyoruz. Vicdani ve ahlaki sinir koyuyoruz. Zaten Cem Vakfi’ndaki bir Alevi ile Pir Sultan Abdal Dernekleri’nde bulunan bir Alevinin bakis açisi farklidir. Diger vakif ve derneklerinde böyle farkliliklar var. Ortaklasabildigimiz ve can alici buldugumuz meseleler üzerinden hareket ediyoruz. Bu hareketin saglikli olmasinin sebeplerinden bir tanesi hizipçi bir yaklasima sahip olmamasidir. Ikincisi ise, bu artik bir duyarlilik meselesinden çikip bir zorunluluk meselesine ulasmasiydi. Alevi Gençlik Hareketi’nin bir partisi yok. Farkli pek çok partili arkadas var” diyor.
“PARAMIZ YOK”
Avrupa’daki Alevi gençlerin kosullarinin daha rahat oldugunu da deginen Taylan, “Avrupa’da Alevi Hareketi iyi örgütlenmis durumda. Avrupa Alevi Gençler Birligi Baskani Ümit Sari zaten bizim toplantiya katildi. Desteklerini sundular. Avrupa’dakilerle dirsek temasimiz var. Ama Avrupa’daki bakis açisiyla Türkiye’deki bakis açisi bir degildir. Hem inançsal anlamda hem de siyasi anlamda farklidir. Avrupa’da toplumsal baski bu kadar yok. Can tehlikeniz yok. Katledilme korkusuyla karsi karsiya degilsiniz. Onlar bu isin örgütlenme boyutunu geçmis. Akademik ve teorik boyutuyla ilgileniyorlar. O anlamda belki Avrupa Alevi Hareketi bizden daha öndedir.” diyor. Maddi anlamda zorluklar yasadiklarini ifade eden Cirit, “Paramiz yok. Genel anlamda Alevilerin pek parasi yok. Geneline baktigimizda Alevilerin para ve sermaye ile tanismasi 50-60 sene, yazi ile tanismasi da 40-50 seneyi buluyor. Bu konularda geç adim attiklari için diger kesimlere nazaran biraz fakir kalmislar finans açisindan. Zararini görüyoruz ama büyüklerimiz ne etmisse iyi etmisler diyoruz.” diyor.
“SII MISYONERLERLE KARSI KARSIYA GELIYORUZ”
Anadolu’daki bazi üniversitelerden kendilerine destek ve katilma yönünde taleplerin geldigini ifade eden Cirit, “Bazi üniversitelerden bize talepler geliyor. Birçok sehirden bu tür mesajlar aliyoruz. Fakat eemevi ve dergahlar üzerinden bu tarz örgütlenmeler yaptigimiz için daha üniversitelerde örgütlenmeye baslamadik. Üniversitelerde Kürtler neye maruz ise, Ermeniler neye maruz ise Aleviler de ayni seye maruz kaliyor. Bugün Alevi mahalleleri halen 1995’in Gazi Mahallesine dönüsebilecek bir potansiyele sahiptir. Bununla birlikte inancin kendisi de tehlike altindadir. Eskiden Aleviler tehlike altindaydi. Ancak bugün Aleviligin kendisi de tehlike altindadir. Eskiden Iran’dan gelenler, ‘Bunlari siz Sünnilestirin. Eger beceremiyorsaniz biz Siilestirelim’ diyorlardi. Bugün pazarlik devam ediyor. Aleviler, bugün üniversitelerde Sia ve Sünni mercilerden gelen saldirilar altindalar. Üstelik bu devletin disinda da gelisen birseydir. Bazi Sünni odaklar, cemaatler, tarikatlar yetmiyor gibi birde Sia misyonerleri ile de karsi karsiya kaliyoruz. Sünni ve Sii odaklar bizi asimile etmeye çalisiyorlar” diyerek Alevileri asimile etmeye çalisanlara tepki gösteriyor.
“KIRSEHIR’DEKI OLAYLARI GÖRDÜK”
Çorum, Maras, Sivas, Malatya, Koçgiri gibi katliamlardan Aleviler önemli dersler çikardi. Aleviler sunu biliyor; Maras’ta bize saldiranlar kapi komsumuzda. Aleviler, ‘kara bir gündü. Oldu, geçti. Bir daha olmaz’ diyordu. Fakat bu seferde Kirsehir’deki olaylari gördük. Yani öyle bir toplum ki, her an yeni bir Sivas Katliami’ni yapabilecek potansiyele sahip. Devletin bu linç kültürünü, bu nefret anlayisini yok etmesi gerekiyor iken daha da körüklemeye çalisiyor. Bu akil alir gibi degil. Alevi Gençlik Hareketi’nin kurulmasini dürtükleyen seylerden biri de bu olaylardir. Bu nedenle biz her yerde kendimizi koruyacak, güvenligimizi saglayacak yöntemleri arastiriyoruz” diyor.
KAYNAK; NOKTA HABER |